Italië - Ligure - Rapallo

20 juni 2013 - Breda, Nederland

Hallo allemaal,

We zijn gisteren vertrokken en natuurlijk je raadt het al weer niet op tijd. Deze keer drie Brabantse kwartiertjes later. Uiteindelijk vertrekken we om 0.45 naar ons geliefde Italië. Wij hebben een hotel geboekt in Rapallo  en hopen daar rond 14.00 uur aan te komen. Onze tweede en derde nacht hebben we een B&B geboekt in Levanto.

Italië – Ligure

Het kustgedeelte wordt ook wel de Ligurische kust genoemd, ofwel de Italiaanse of bloemen rivièra. Het eerste gedeelte van onze vakantie brengen we dit keer dus door in Ligure. Het is opvallend dat ondanks de hoge bevolkingsdichtheid, ongeveer de helft van de totale oppervlakte met bos is bedekt. Van de Ligurische bevolking woont ruim de helft in een van de vier provinciehoofdsteden, de andere helft woont hoofdzakelijk in de nabijheid van de kust. Het bergachtige binnenland is dunbevolkt.

De Ligurische kust heeft een mild zeeklimaat, indien het vergeleken wordt met het half-continentale klimaat op de Po vlakte, slechts tientallen kilometers naar het noorden. In januari wordt in Genua een gemiddelde temperatuur van zo'n 8-10°C gemeten, zonder vorst, die alleen kan optreden in het bergachtige binnenland van de regio.
In de zomer komt de temperatuur op zo'n 24-25°C uit. Regenval kan soms overvloedig zijn; bergen dicht in de buurt van de kust geven vaak een wolkvormend effect, dus Genua heeft jaarlijks tot zo'n 2000 mm regen. Andere gebieden vertonen de normale waarden in het Middellandse Zeegebied (500-800 mm).

• De bezienswaardigste plaatsen van de regio zijn: Genua, de dorpen van de Cinque Terre, Albenga, Camogli, Sestri Levanti, Noli, San Remo en Chiavari.
  • De belangrijkste Ligurische natuurgebieden zijn: Cinque Terre, het Schiereiland van Portofino, de Ligurische Alpen en het karstlandschap rond de plaats Finale Liguri.

We hebben de reis rustig aan gedaan met veel stops. Waren allebei toch een beetje vermoeid en hadden ook weinig geslapen. Traditie binnen onze familie is dat we altijd een tussenstop maken op de Sint Gotthard. Eenmaal boven nemen we ieder jaar weer dezelfde foto’s het broodje kaas, het gekookte ei en de Gotthard fotosessie. Ieder jaar weer is het een spectaculaire en indrukwekkende ervaring om over de pas te rijden. Het maakt je weer eens duidelijk hoe machtig de natuur is en hoe nietig wij zijn. Tijdens de afdaling kwamen voor het eerst in al die jaren een "kudde" koeien (Noemt men dit een kudde of is er een beter woord voor?) tegen. Heb er een kort filmpje van gemaakt.

Om 17.00 kwamen we in Rapallo aan. Het parkeren is niet eenvoudig in Rapallo. Het hotel gaf aan over gratis parkeerplaatsen te beschikken maar dat bleken in de praktijk twee geel gemarkeerde vakken tegenover het hotel te zijn en een paar plaatsen voor het hotel. Je moet dan wel over enige stuurkunst beschikken om je auto tussen de bloembakken en het hotel te manoeuvreren. Rapallo is een leuke en gezellige plaats aan de kust. Met een brede boulevard met enorm veel drink- en eetgelegenheden. Achter de boulevard liggen leuke winkelstraten. We hebben er lekker gegeten en nog wat gedronken en hebben daarna nog wat in het stadje gelopen. Rond 11 uur weer terug naar het hotel want morgen moeten we er vroeg uit en want dan staan San Fruttuose, Portofino en Santa Margarita Ligure op onze planning.

Groetjes Anja en Ben

1. Ben:
    20 juni 2013
    Klinkt allemaal waarachtig, en leuk. Slaap lekker voor straks, ik ga de nacht in
  2. Anita:
    20 juni 2013
    Hoiiii, Fijn om te horen dat de heenreis goed is verlopen. Nu gewoon lekker genieten van de vakantie!!!!
  3. Nicole Willemsen:
    20 juni 2013
    Hoe is het weer daar? Inderdaad een fantastisch uitzicht daar bij de Sint Gothard pas. Zijn wij vorig jaar ook gestopt.
    Geniet er maar lekker van want het is zo weer voorbij.
  4. Teun:
    21 juni 2013
    Leuk verhaal en mooie foto's van de pass. Gaat ons campertje alleen niet trekken vrees ik :-) Buon viaggio!
  5. John:
    21 juni 2013
    Handig zo,n kokende motor om een eitje te koken. Toch wel eerst gepeld voor dat je het eitje opgegeten hebt. Hopelijk genoeg aardappelen meegenomen voor de komende weken. Hahahha Heel veel vakantie plezier toegewenst.
  6. Henri:
    21 juni 2013
    Jullie hebben een goede start gemaakt, zo is het ook al lekker genieten van de heenreis. à la prochaine en beaucoup de plaisir