Italie - Ligure: San Fruttuose, Portofino en Santa Margaritha Ligure

22 juni 2013 - Levanto, Italië

21 juni 2013

San Fruttuose - Portofino –  Santa Margarita Ligure

Vandaag nemen we de boot om naar San Fruttuose, Portofino en Santa Margarita Ligure, te gaan. We zijn vroeg opgestaan omdat het markt is en het moeilijk parkeren is bij de haven. We hebben geluk! Er gaat juist iemand weg op de betaalde parkeerplaats. Daarna lopen we de boulevard op en kopen een kaartje voor de boot. Het grootste deel van het jaar vertrekken er veerboten van rederij Servizio Maritimo del Tigullio uit de haven van Rapallo naar Santa Margherita Ligure, Portofino en San Fruttuose. Reserveren is niet nodig er zijn voldoende zitplaatsen. Kosten voor een vaartocht langs de kust van de Golf van Tigullio bedragen € 16,00

De eerste boten vertrekken om 10.00 uur. Wij besluiten om eerst San Fruttuose te doen. Het is het kleinste plaatsje en als je er later op de dag naar toe gaat dan is het erg druk.

San Fruttuoso
San Frutuosso kan alleen te voet en met een veerboot bereikt worden. Je kunt vanuit Rapallo met de veerboot naar San Fruttuoso. Er zijn veel veerboten en een groot deel van het jaar kan je bijna ieder uur een veerboot nemen. De vaartocht over zee is prachtig. Je ziet de fraaie kust van Parco Regionale di Portofino vanaf het bovendek op een snelle veerboot. De vaarttocht alleen is de trip al waard.

San Fruttuoso is één van de meest romantische plaatsen aan de kust van Ligure. In de zomer kan het er echter erg druk zijn. Er zijn in San Fruttuoso diverse terrasjes aan zee. Er is zelfs een terras tegen de rotsen aangebouwd. Er zijn drie restaurants die door de afgelegen ligging prijzig zijn. Vanaf de terrasjes heb je een fantastisch uitzicht bij het eten. Bij het strand is een café waar je parasols en ligstoelen (samen ongeveer 20 euro per dag) kunt huren. Je kan er ook voor kiezen om je eigen eten en drinken mee te nemen en op het strand te picknicken.

Het klooster San Fruttuoso
Het klooster San Fruttuoso werd in de tiende en elfde eeuw gebouwd. Het deel van het klooster aan de zijde van de zee stamt uit de dertiende eeuw. Op San Fruttuoso vindt je ook resten uit de Romeinse tijd.

De Doria Toren
Als je via de trappen de steile helling op loopt kom je bij een toren uit de vijftiende eeuw. Deze toren bij de ingang van de baai is gebruikt voor de verdediging van San Fruttuoso tegen piraten. Het pad naar het dorp Portofino loopt langs de toren. Totaal wonen er in het seizoen 45 mensen. Buiten het seizoen slechts 12.

Voor de kust van San Fruttuose is er onder water een groot Jezus beeld te zien. Jammer genoeg was de zee vandaag te onrustig en het zicht onder water niet helder genoeg om er naar toe te varen. Dus moeten we het doen met video op YouTube.

Na zo’n anderhalf rondgelopen te hebben nemen we een lekkere cappuccino in het restaurantje tegen de berg met een schitterend uitzicht over de baai daarna gaan we naar de steiger en nemen de boot naar Portofino.

Portofino

Portofino is een heel pittoresk plaatsje, met prachtig felgekleurde huisjes. In de haven liggen grote jachten en designers zoals Vutton, Damiani en anderen hebben hier hun eigen winkels, want dit is het terrein van de superrijken der aarde. Maar leuk om in rond te lopen... en dan weer weg te gaan. Er zijn ook goedkopere gelegenheden waar je een kopje koffie of een lekker ijsje kan kopen tegen een voor ons betaalbare prijs. Maar aan de haven betaal je de hoofdprijs. Al met al zijn we zo’n 1,5 uur in Portofino geweest. Dit is lang genoeg om het hele plaatsje op je gemak te kunnen bekijken.

We gaan op tijd naar de haven om te voorkomen dat we straks in een hele lange wachtrij te komen te staan. Om 3 uur vertrekt de boot naar Santa Margarita Ligure onze laatste plaats vandaag. Als we nog tijd over hebben gaan we nog naar Camiglo op aanraden van de serveerster in het restaurant, zo niet dan volgend jaar misschien.

Santa Margarita Ligure

Santa Margarita Ligure is een echte Italiaanse badplaats. Je hebt er alles wat je nodig hebt op vakantie, bars, terrassen, restaurants, leuke kleine winkeltjes, exclusieve boetiekjes en natuurlijk het strand. Gewoon een leuke plaats om aan te doen en lekker even door de winkelstraatjes te lopen en daarna een terrasje te pakken

Groetjes uit een zonovergoten Toscane

Ben en Anja

1. Nicole Willemsen:
    23 juni 2013
    KLinkt leuk allemaal. Stuur even wat zon deze kant op want wij regenen hier bijna weg.
  2. Ben:
    24 juni 2013
    Hebben jullie nog iets mee gekregen van de Aardschokken?
    Wens jullie veel plezier samen met de kleine, ik bedoel jongste dochter.
  3. Anita:
    24 juni 2013
    Geniet lekker van het zonnetje!!!!! Mooie foto's!!!
  4. Cinthy:
    Geniet ervan!
  5. Natascha:
    Mooie foto's. Heb de plaatsjes al getipt bij Daphne. Xx
  6. Anton en hanneke:
    26 juni 2013
    Hoi ben en anja, het is goed vakantie houden in italie. Een leuk verslag van italie. Komt misschien nog van pas, als we naaktliep gaan. Geniet nog. Groetjes Anton en hanneke
  7. Anton en hanneke:
    26 juni 2013
    Ik bedoel naar italie gaan