Cinque Terre

26 juni 2013 - Montescudaio, Italië

Vrijdag 21 juni 2013

Onze ultieme uitdaging: de Cinque Terre wandeltocht

De Cinque Terre is een schilderachtige, rotsige kuststrook van 15 km die zich uitstrekt tussen Levanto en La Spezia aan de Riviera di Levante. De naam verwijst naar 5 dorpjes die zich op een spectaculaire manier als het ware vastklampen aan de steile, hoge kliffen. Het omvat de dorpjes Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Tenminste gezien vanuit Levanto richting La Spezia. De dorpen zijn behalve door hun fantastische ligging vooral bekend vanwege de authentieke sfeer, de wijnen en het zeebanket.

De vijfdorpen wandeling is een van de vele dag wandelingen, die je in het bergachtige kustgebied van Cinque Terre kunt maken. Het is één van de mooiste dag wandelingen in dit gebied, omdat het alle vijf de dorpen van Cinque Terre aandoet. Daarnaast geniet je onderweg van de steeds wisselende uitzichten op de zee.
Alle dag wandelingen in dit gebied zijn gemarkeerd met een rode horizontale streep boven een witte horizontale streep. Sommige dag wandelingen kunnen aan elkaar geknoopt worden, zodat een meerdaagse tocht van drie dagen ontstaat. In dit gebied zijn er vrijwel geen mogelijkheden om te kamperen, maar door gebruik te maken van de spoorlijn, die door dit berggebied loopt, kun je deze meerdaagse tocht maken door op één plek te overnachten. De beschreven tocht is 11 km lang en kan in ongeveer 5 uur worden gelopen. ( geld wel voor geoefende en goed uitgeruste wandelaars uiteraard)

Vergeet niet om een Cinque Terre Card aan te schaffen !!

Met deze kaart heb je toegang de paden van de Cinque Terre.
De kaart kan worden gekocht bij elke ingang van het park of op het plaatselijke station. Je kan de kaart ook inclusief de treinkaart aanschaffen en dan heb je gratis vervoer binnen het gebied.

Wij ontbijten vroeg en nemen de auto naar het station van Levanto. Vandaaruit gaan wij met de trein van Levanto naar het verste dorp Riomaggiore. Hier begint onze voettocht van ca. 5 uur langs de vijf dorpen. Wij hebben goede loopschoenen aangeschaft want die heb je hier wel nodig. Volgens de informatie die wij op het internet hebben gevonden over deze wandeltocht is het eerste stuk redelijk makkelijk te doen. Maar aangekomen in Riomaggiore krijgen we te horen dat het wandelpad van Riomaggiore naar Manarola is afgesloten.  In september 2012 kwam er een rotsblok naar beneden op de Via dell’Amore, waarbij 4 Australische toeristen om het leven kwamen. Hierop werden alle paden gesloten. De Via dell’Amore zal wellicht dit jaar niet meer opengaan. Er is nog steeds een gerechtelijke procedure aan de gang om te bepalen wie voor het ongeval verantwoordelijk is. Zolang deze procedure aansleept zal het pad gesloten blijven.

Ook het pad van Manarola naar Corniglia is afgesloten. Hier heeft een grondverschuiving in 2011 een deel van het pad weggeveegd. Dus we besluiten dan maar om de boot te nemen naar Manarola om zo toch nog iets mee te krijgen van de prachtige kustlijn. Vanuit Manarola nemen we de trein naar Corniglia daar de boten niet bij Corniglia kunnen komen.

Corniglia is voor ons echt een van de mooiste dorpjes van de Cinque Terre direct gevolgd door Vernazza. Monterosso valt erg tegen als je de voorgaande dorpen hebt gezien. Dit is een plaats met veel hotels en B&B gelegenheden. Verder is er een groot breed strand met veel eetgelegenheden.

Riomaggiore

Hier beginnen de meeste wandelaars hun voettocht naar Monterosso. Riomaggiore heeft een leuk klein haventje omgeven met schilderachtige huisjes.  Vanuit hier zouden we dus via de Via dell Amore, een uitgehouwen pad naar het dorpje Manarola gelopen zijn. Dit pad (de Via dell' Amore), is in de periode 1926 tot 1928 aangelegd, door stukken rots weg te hakken. Het pad is zodanig vlak, dat je zelfs met een rolstoel van Riomaggiore naar Manarola kan (en daar dan de trein terug nemen). De Via dell’Amore is een prachtige wandelroute met uitzicht op schitterende landschappen en het geluid van de golven die breken op de kliffen. Maar helaas we kopen een kaartje voor de boot en varen naar Manarola

Manarola

Waarschijnlijk het meest schilderachtige van de vijf. Kleine zeer steile keienweggetjes voeren naar het kleine haventje. Langs deze weggetjes staan kleine, gekleurde huisjes waar je vaak de vissersnetten buiten ziet hangen. Soms zie je ook vissers bezig met de reparatie van die netten. De kleine bootjes liggen tot hoog in het dorp voor de deur. Manarola is door de bekende Via dell'Amore verbonden met Riomaggiore. De wandeling duurt ongeveer 15 minuten en het pad leidt langs de kust onder steile kliffen door. Op een van de vele bankjes kun je genieten van het uitzicht. Bekijk hier vandaan de zonsondergang en je begrijpt meteen waarom het pad zo genoemd wordt. Maar ook deze tocht konden we helaas niet doen.

Corniglia

Corniglia ligt boven op een rots en is daardoor het enige dorp van Cinque Terre, dat geen haven bezit. Het is het kleinste dorpje van de 5 dorpen. Door de moeilijke bereikbaarheid laten veel toeristen dit dorpje links liggen en het lijkt dan ook alsof hier de tijd, meer nog dan in de andere dorpjes, heeft stilgestaan Vanuit het station bereik je het plaatsje via de “Lardarina”. Een steil wandelpad met 382 treden. Wil je het wat rustiger doen dan kan je ook over de weg naar het dorpje lopen of je neemt voor 1 euro een taxibusje vanaf het station. Helaas kwamen we daar pas later achter. Het dorp, dat bestaat uit één straat, die doodloopt op een uitzichtpunt over zee. Hier begint dan onze eerste voettocht die lijdt naar Vernazza.

Al snel blijkt dat de bergschoenen die we voor ons vertrek hebben aangeschaft een goede investering is geweest. Je kan hier eigenlijk niet zonder goed schoeisel alhoewel je dan toch nog toeristen tegenkomt die denken deze tocht te kunnen doen op slippers of schoenen met hakken. Verder heb je toch wel een redelijke conditie nodig om deze 4 kilometer lange wandeling te kunnen doen. Neem wel voldoende drinken mee want onderweg kan je niets kopen.
Voorbij Corniglia wordt het pad minder gemakkelijk en moeilijker dan de voorgaande stukken, maar het blijft goed te doen. Het pad stijgt behoorlijk omhoog en loopt soms op enige afstand van de kust. We passeren olijfboomgaarden. Op verschillende plekken zijn netten onder de bomen gehangen, om neervallende olijven op te kunnen vangen.

Vernazza.

Het dorp heeft ongeveer 1100 inwoners en wordt vaak beschouwt als het mooiste plaatsje van Cinque Terre. Er zijn enkele rots strandjes en verder heb je er een prachtig uitzicht, een leuk pittoresk haventje en de Santa Margarita kerk uit 1318.

Na enige tijd zien we het dorp Vernazza. Prachtig gezicht vanuit boven. We stoppen even net voor het dorp en nemen een drankje op een terrasje vanwaar je uitkijkt op Vernazza. We voelen wel dat onze spieren een behoorlijke belasting hebben gehad en overleggen of het nog wel verantwoord is om het zwaarste stuk nog te doen of dat we er verstandiger aan doen om toch maar de trein te nemen naar Monterossa. We kiezen voor het laatste. Morgen gaan we ook nog naar Portovenere, ingelast op advies van Henri (Henri nog bedankt hiervoor, gouden tip, hadden we zeker niet willen missen) en daarna nog naar Carrara.

Monterosso.

Monterosso valt ons erg tegen als je de voorgaande dorpen hebt gezien. Het is een plaats met veel hotels en B&B gelegenheden. Verder is er een groot breed strand met veel eetgelegenheden. Maar een ander kan daar natuurlijk een heel andere mening over hebben. We nemen na wat gedronken en gegeten te hebben de trein terug naar Levanto. Gaan naar ons B&B, frissen ons op en gaan vanvond eten in Levanto.

Tot slot.

Cinque Terre

Een echte aanrader, dit moet je gezien en beleefd hebben. Een ontzettend mooi, veelzijdig en niet te missen gebied. Gebruik de lunch in één van de dorpjes, geniet van het uitzicht op zee en van de wijn en maak vervolgens een klein wandelingetje ter bevordering van de spijsvertering. La dolce vita!!

Groetjes Ben en Anja

1. Paul Ritzen:
    Ben, Anja,

Jammer dat jullie de wandeling - waar zo naar uitgekeken - niet hebt kunnen maken. Maar, zoals bekend, elk nadeel heb z'n voordeel: een goede reden nog eens terug te komen. En gelukkig wachten Fransiscus en het mooie Umbrie nog op jullie....

gr

Paul, Nicole
  2. Rina peeters:
    Hallo Ben en Anja

Via Anton Braat kregen wij jullie mail, waar wij erg blij mee zijn omdat wij over 2 weken naar Cinque Terra gaan dus voor ons een belangrijk verhaal!
    Fijne vakantie nog verder
    Gr Kees en Rina Peeters
  3. Hennie en Corry:
    Ben en Anja,
    Mooi reisverhaal met mooie foto's.
    Fijne vakantie nog.
    Groetjes,
    Hennie en Corry.
  4. Henri:
    28 juni 2013
    Inderdaad een prachtig gebied. Wie een heel uitdagende tocht wil lopen, kan van Portovenere naar Corniglia gaan. Je bent dan wel zo'n 5 uur onderweg.
    Veel plezier nog en vooral: geniet ervan.
    Clazien, Henri
  5. Natascha:
    1 juli 2013
    Italië is dus ook best gevaarlijk! ;)