Portovenere en Carara

27 juni 2013 - Montescudaio, Italië

Hallo Allemaal,

We zijn weer terug van onze rondreis door Umbrië en ik kan nu dus aan de updates van onze reislog gaan werken.

Zaterdag 22 juni 2013

Portovenere

Na het ontbijt laden we onze spullen weer in de auto en gaan op advies van “mon ami Henri” naar Portovenere. Nou Henri, je hebt zeker niets teveel gezegd hoor. Een hartstikke leuk kleine plaatsje dat wij zeker niet hadden willen missen.

Portofino een romantisch dorpje aan de Ligurische kust heeft een haven met kleurrijke huisjes en diverse kleine straatjes en steegjes hierachter. Een bezienswaardigheid is de kleine zwart-witte kerk San Pietro kerk uit de 6e eeuw die op de klif staat die de zee insteekt. Ook ben ik zelf nog naar het 16e eeuwse fort gelopen. ( zijn maar 155 treden als ik ze goed geteld heb kunnen er dus ook  een paar meer zijn ). Boven heb je een prachtig uitzicht over de baai en over Portofino en de Cinque Terre. Ook vind je hier een begraafplaats. Niet verkeerd om op zo'n mooie plek begraven te liggen.  Na nog wat gegeten en gedronken te hebben zetten we onze reis voort naar Carrara.

Carrara.

Carrara is een stad in het noordwesten van Toscane (Italië), een van de twee hoofdsteden van de provincie Massa-Carrara. Deze stad is wellicht het meest bekend om zijn marmergroeven.

In de Apuaanse Alpen, ten oosten van Carrara zijn ongeveer 300 marmergroeven, die bijna vlekkeloos marmer voortbrengen. Dat marmer werd ook jarenlang gebruikt door Michelangelo, die daar het marmer voor zijn 'David' haalde. De marmergroeven stammen al uit de tijd van de Romeinen en zijn daarmee de oudste industrieterreinen ter wereld die nog in bedrijf zijn. Ook binnen de stadsmuren spreidt Carrara zijn natuurlijke rijkdommen tentoon: enkele musea en plaatselijke marmerwerkplaatsen demonstreren de technieken van de marmerverwerking.

Na Portovenere hebben we het reisschema enigszins aangepast. Wij hebben wel de marmergroeven nog bezocht maar zijn niet meer naar Carrara stad zelf gegaan. Hierna zijn we doorgereden naar onze vertrouwde camping Montescudaio. Echt weer een beetje thuiskomen als je hier weer bent. Na zoveel jaren wordt je door iedereen herkend en weer hartelijk begroet. Nu lekker even bijkomen en dan maandag op weg naar Umbrië.

Groetjes Ben en Anja

1. Ben:
    2 juli 2013
    Mooi hè daar, zijn wij ook gewees
    Veel plezier