Rondreis Umbrië maandag 24-06-2013

30 juni 2013 - Montescudaio, Italië

Maandag 24 juni 2013

Umbrië: het groene hart van Italië.

Umbrië (Italiaans: Umbria), "het land van Franciscus van Assisi", is een regio met groene, zacht glooiende heuvels begroeid met vooral wijn- en olijfgaarden, maar er zijn ook veel akkers met tarwe, suikerbieten, tabak en zonnebloemen. De regio bevindt zich in centraal Italië, in de vallei van de rivier de Tiber met het stuwmeer Lago di Corbara. Umbrië, ook wel het groene hart van Italië genoemd, heeft een zacht mediterraan klimaat zodat de zomers droog en zonnig zijn hoewel de winters behoorlijk koud en nat kunnen zijn, zeker op grotere hoogte zoals in de Apennijnen.

Vanuit Cecina hebben we een 3 daagse rondreis gepland langs de toplocaties in Umbrië.

A R E Z Z O

We staan vroeg op want we hebben een redelijk vol programma vandaag. Om 7.15 rijden we weg en na 2 uur rijden kom we in Arezzo aan. We parkeren onze auto vooraan in Arezzo. We lopen van de parkeerplaats terug naar de hoofdstraat en dan richting de oude stadspoort. Van daar lopen we door het historisch gedeelte van Arezzo naar de Duomo. Met de bouw van deze Dom werd in 1278 begonnen en het duurde lang voordat deze klaar was. Daarna zijn we de vesting muur gelopen. Hierna naar de schitterende en indrukwekkende Piazza Grande geweest. Helaas konden wij niet echt mooie foto’s maken omdat ze de tribunes aan het afbreken waren van een of andere festiviteit.

Wat een prachtige oude kerk en mooie oude gebouwen. Het is jammer dat je vaak binnen in de gebouwen geen foto’s mag maken. Arezzo is een prachtige stad. De 13e eeuwse kerk van San Francesco bevat de De Legende van het Ware Kruis (1452-1466) van Piero della Francesca. Een schitterende fresco. De schilderingen zijn echt prachtig. Wat verderop in het stadje hebben we een aantal foto’s gemaakt van een prachtig wit beeldhouwwerk in een plantsoen aan de rand van de stadsmuur. Een heel groot wit marmeren beeldhouwwerk met prachtige figuren. Vanaf de stadsmuur hebben we nog foto’s gemaakt van de omgeving.

Arezzo werd gesticht door de Etrusken en was het centrum van één van de twaalf Etruskische vorstendommen. Ten tijde van het Romeinse rijk heette de stad Arretium en was het bekend als centrum van metaalbewerking en pottenbakkers.
In de Middeleeuwen was het een zelfstandige stadstaat, tot het in 1384 toeviel aan Florence.

Op de laatste zondag van juni, en de eerste zondag van september wordt nog altijd het Steekspel der Saracenen (Giostra dei Saraceni) gehouden, waarin de verschillende buurten van de stad het tegen elkaar opnemen, en menigeen zich uitdost in middeleeuwse kostuums.

C O R T O N A

We volgen onze planning en rijden richting zuiden naar Cortona. Dit is een van de oudste steden van Toscane, boven op een berg. Het is gesticht door de Etrusken en de fundamenten van de indrukwekkende stadsmuur herinneren hier nog aan. De stad was een belangrijk machtscentrum in de Middeleeuwen en deed niet onder voor de steden als Siena en Arezzo.

En let wel, het is geen lopen maar eerder bergbeklimmen. Wat zijn de straatjes hier steil. Het is een hele klim naar het centrum. Ook hier weer prachtige gebouwen, versierd met vlaggen en schilden. Ook hier hebben we veel foto’s gemaakt.

In de middeleeuwen had Cortona een machtige positie, wat heden ten dage nog te merken is aan de vele historische bouwwerken en monumenten zoals het dertiende-eeuwse Palazzo Communale (het stadhuis) en de indrukwekkende stadsmuur met torens en poorten.

Cortona bezit een groot aantal oude kerken.
Vanuit religieus oogpunt is het slechts na een steile klim te bereiken Santuario di Santa Margarita het belangrijkste, al stamt het grotendeels uit de negentiende eeuw. Het heiligdom ontleent zijn faam aan de heilige Margarita van Cortona (ca. 1250-1297), de patrones van alle berouwvolle zondaars: zij wordt door rooms-katholieken uit de hele wereld vereerd. Haar gebalsemde lichaam is op het altaar voor iedereen te aanschouwen. Helaas hebben wij de klim van bijna 25 minuten niet meer kunnen doen omdat wij anders in tijdnood zouden komen en we moeten vandaag ook nog naar Assisi. Haar naam is ook verbonden aan de San Francesco, door de franciscanen gebouwd in 1245. In deze kerk ligt de renaissanceschilder Luca Signorelli begraven, een geboren Cortonees.

Zoals bij veel steden in de omgeving ligt op het hoogste punt van Cortona een sterke burcht. Deze, de Fortezza Medicea di Girifalco ('Giervalk-burcht van de Medici') werd aangelegd rond 1550 door Cosimo I de' Medici.

We hebben echt genoten van alles wat dit plaatsje te bieden heeft. Dit is een echte aanrader en mag je beslist niet missen zeker als je in Umbrië op vakantie gaat. Je valt telkens weer van de ene in de andere verbazing als je weer een straathoek omgaat. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. Wij komen hier zeker nog eens terug.

A S S I S I

Assisi, gelegen op een uitloper van de Monte Subasio, is ongetwijfeld de meest bekende stad van Umbrië. Deze bekendheid is te danken aan één van de belangrijkste personages van de christelijke geschiedenis die hier geboren werd: de Heilige Franciscus. In Assisi zijn er vele sites te bezoeken die verbonden zijn met het leven van Franciscus. Na een Umbrische nederzetting te zijn geweest werd Assisi Romeins. Uit deze periode zijn nog resten te zien alsook het praktisch intacte Middeleeuwse stadsplan. De belangrijkste monumenten zijn verbonden met Franciscus met als hoogtepunt de Basiliek van de Heilige Franciscus, één van de meest belangrijke religieuze en kunsthistorische monumenten van Italië.

Prachtige stad om doorheen te gaan. Anders dan Cortona maar ook hier raak je niet uitgekeken. Jammer dat er een gigantisch regenbui los barste op weg van Cortona naar Assisi. Temperatuur ging hierdoor wel met 6 graden omlaag naar 21.

Groetjes Ben en Anja

1. Anton en hanneke:
    30 juni 2013
    Hoi ben en anja, wat een druk programma. Wel super leuk.
    Tot snel. Gr. Anton en hanneke
  2. Anita:
    1 juli 2013
    Hoiiii,,,Leuk dat jullie de boel zo aan het verkennen zijn. Nu nog eff lekker uitrusten op de camping!!!! Groetjes Eva en Anita