Rondreis Umbrië dinsdag 25-06-2013

2 juli 2013 - Perugia, Italië

Dinsdag 25 juni 2013

P E R U G I A

Perugia, hoofdstad van de regio Umbrië, werd door de Etrusken gesticht rond de 7de eeuw v. Chr. Gedurende de Middeleeuwen werd ze één van de machtigste Steden van Centraal Italië. Het historisch centrum behoort tot de grootste van Italië en gaat terug tot de Middeleeuwen en de Renaissance. Overigens zijn er ook belangrijke resten uit de Etruskische periode te bezichtigen. Deze prachtige stad is rijk aan monumenten, historische getuigenissen en kunstwerken uit verschillende periodes. Beroemd is ook het beroemde Umbria Jazzfestival.

Perugia, een oud stadscentrum met majestueuze gebouwen

Doordat het gisterenavond aan een stuk door bleef regenen waren we genoodzaakt om in ons hotel te blijven en in het tegenover het hotel gelegen restaurant te eten. De planning was dat we het oude deel van Perugia zouden bezoeken, dan gezellig wat zouden eten in de oude stad en dan terug naar het hotel.  We moeten nu wel gaan strepen in de planning voor morgen en besluiten Bevagna te strepen.

Na het ontbijt rijden we naar het centrum van Perugia, slechts 8 minuten rijden van ons hotel en parkeren onze auto in een parkeergarage voor de oude stad. Deze ligt vlakbij de roltrap die je naar het oude deel van de stad, Centro Storicotrum, brengt.

Halverwege de roltrap naar boven kom je langs de ruïnes van een oud fort uit 1543, het Rocca Paolina. Rocca Paolina is gebouwd door kerkvorsten, die daarbij zonder enige terughoudendheid andere gebouwen neer hebben gehaald. Dit werd ze niet in dank afgenomen door de bevolking en toen de kerkvorsten het in 1860 niet meer voor het zeggen hadden is dit fort dan ook grotendeels verwoest. Een deel is bewaard gebleven en daar loop je doorheen op weg naar het Centro Storico.

Bovenaan de roltrap sta je opeens in het oude centrum van Perugia, met majestueuze gebouwen als het Palazzo dei Priori. Een onderdeel van dit gebouw is de rijk versierde Sala dei Notari uit 1290. De zaal met prachtig beschilderde bogen langs het plafond was vroeger de ontmoetingsruimte van de rechtsgeleerden, maar wordt nu gebruikt als congrescentrum.

Na het Palazzo lopen we door naar de Dom, met een wit-roze marmeren gevel en een rijk versierde entree. Links daarvan staat een beeld van Paus Pius III, die de bevolking van Perugia nog een redelijke vrijheid gaf. Aan de andere kant van de entree is een 15e eeuwse kansel te zien en de Fontana Maggiore.

We lopen verder naar de Etruskische poort van Augustus uit de 3e eeuw v. Chr. Tussendoor zijn er steeds weer mooie oude straatjes. Perugia is echt een prachtige stad die je gezien moeten hebben en dus niet mag missen. We hebben er zeker geen spijt van dat we onze planning hiervoor hebben aangepast.

S P E L L O

Gelegen op een extreme uitloper van de Monte Subasio, was Spello eerst een Umbrisch centrum en vervolgens een bloeiend Romeins stadje met de naam Hispellum. Spello bewaart uit deze periode vier monumentale stadspoorten, een lang stuk van de Romeinse stadsmuur, de ruïnes van het amfitheater en van heiligdommen. Parkeren moet je buiten het volle middeleeuwse centrum en dat te voet verder. De meeste bezienswaardigheden liggen langs de hoofdstraat te beginnen onderaan de heuvel.

De middeleeuwse stad is ongetwijfeld één van de meest fascinerende van Umbrië.
De roze bouwsteen, de zorg van de inwoners voor de met bloemen en planten versierde steegjes, het voortdurende stijgen en dalen in de wirwar van straatjes maken van Spello een oord voor de ziel.

De suggesties van kleuren en vormen vinden een hoogtepunt in de Cappella Baglioni, geschilderd door Pintoricchio in 1500 en die ieder jaar duizenden bezoekers naar Spello lokt.

De Infiorata (bloementapijt) naar aanleiding van het Corpus Dominifeest vormt elk jaar een onvergetelijk spektakel.

C A S C A T A   D E L   M A R M O R E

In 271 v. C. liet de Romeinse consul een kanaal graven om de moerassige rietvlakte te ontginnen, waardoor het water vanaf 165 meter hoogte in drie machtige watervallen het Neradal in stortte. Sinds 1924 benut men de vrijkomende energie om stroom op te wekken door het water door buizen te laten stromen. Het indrukwekkende schouwspel is daarom alleen op vaste tijden te bewonderen.

De Cascata delle Marmore bevindt zich in Terni - het waterrijke Umbrie (de Valnerina). Het is de grootste waterval van Europ met een hoogte van 165 m. Het gebied heeft een tropische uitstraling. De Marmore waterval is een kunstmatige waterval, gecreëerd door de Romeinse consul. De 3 watervallen zijn daarom alleen te bewonderen op bepaalde tijden. De omgeving verleent zich ook voor sportieve activiteiten, zoals rafting en nordic walking. Een bezoek aan de Cascata delle Marmore mag bij een vakantie in Umbrie niet ontbreken. Prachtige 40 min. durende wandeling door een bos naar de top van de waterval. Het pad is voorzien van allemaal traptreden en is goed te bewandelen. Zeker het "balkon der geliefden" is een aanrader! Koop beneden dan wel eerst beschermende regenkleding want als de waterval openstaat wordt je door en door nat. En ik kan het weten want ik het zelf ervaren. Anja koos ervoor om droog te blijven.

We komen aan en kopen een kaartje voor de toegang tot het park. We nemen route 1 die het dichtst bij de waterval komt. Een klim van ca. 45 minuten. Om 15.45 gaan de sirenes af om de mensen te waarschuwen dat over 15 minuten de watervallen worden opengezet. Iedere 5 minuten worden de sirenen aangezet totdat de waterval opengaat. Je weet niet wat je ziet zo spectaculair en overweldigende is dit spektakel van de watervallen. Al eeuwenlang een populaire trekpleister. De waterval wordt gevormd door de Velino, die dit punt bereikt via een kanaal. Het water stort dan in 3 fasen naar beneden, vanaf een hoogte van 165 meter ,om uit te monden in de rivier de Nera.(staat tenminste in het boekje ,,,als het niet zo is, ligt het niet aan mij) Maar als je dan in dat park loopt en al dat moois bekijkt, en door het stuiven van het water lekker afkoelt, dan heb je toch de juiste dag gekozen, want het was 26 graden.

Ons advies is dan ook neem deze watervallen zeker in  je reisprogramma op. Het is echt de moeite waard.

S P O L E T O

Eerst Umbrische nederzetting, vervolgens een belangrijke Romeinse kolonie en dan hoofdstad van een Lombardisch hertogdom.
De meest beroemde monumenten van Spoleto dateren echter uit de bloeiperiode van de Steden en de Renaissance ook al zijn er bezienswaardigheden van eerdere datum.

De kathedraal is de belangrijkste bezienswaardigheid, gelegen in een prachtig decor aan de voet van een lange trap die onverwachts opduikt tussen de smalle steegjes van de stad. Binnen kunnen belangrijke kunstwerken bezichtigd worden o.a. de prachtige 15de eeuwse fresco's van de Florentijnse schilder Filippo Lippi in de absis. Helaas was de kerk gesloten toen wij er s ’avonds langs zijn gegaan.

Als men verder stijgt tot de top van de heuvel komt men aan de Ponte delle Torri, een meesterwerk van middeleeuwse ingenieurs, 220 meter lang en 80 meter hoog en aan de Burcht van Albornoz, een schitterend voorbeeld van militaire architectuur uit de 14de eeuw. Sinds meer dan vijftig jaar wordt in Spoleto het beroemde Festival dei Due Mondi gehouden waarbij artiesten uit de hele wereld optreden in concerten, muziek- en dansspektakels.

Niettegenstaande dat er erg positief over Spoleto wordt geschreven vonden wij het persoonlijk een tegenvaller. Onverzorgd en slecht onderhouden oud centrum, veel hangjongeren in de winkelstraat, restaurants die leeg zijn rond etenstijd en niet uitnodigen om daar een tafel te nemen. Vraagtekens bij hoe vers het voedsel daar dan is. Dus maar gewoon een pizza Margaritha genomen, daar kan weinig fout mee.

Groetjes Ben en Anja