Rondreis Umbrië woensdag 26-06-2013

2 juli 2013 - Orvieto, Italië

Woensdag 26 juni 2013

O R V I E T O

Orvieto ligt boven op een enorme tufstenen sokkel.
De stad werd gesticht door de Etrusken tussen de 9de en 8ste eeuw v.Chr. Van de antieke Etruskische stad zijn de necropolen overgebleven, een tempel en het prachtige materiaal dat te bewonderen is in de twee archeologische musea.

De kathedraal is het meest bekende monument van Orvieto. Ze werd tijdens de Middeleeuwen gebouwd en herbergt de reliek van een eucharistisch mirakel.
Deze kathedraal is één van de meest spectaculaire gothische gebouwen van Italië, zowel wat de afmetingen betreft als de rijkdom van de gevel met mozaieken en beelden. Binnen zijn er belangrijke frescocycli te bewonderen waaronder de Cappella di San Brizio, beschilderd door Beato Angelico en Luca Signorelli. Deze muurschilderingen behoren tot de grootste schilderwerken van de Renaissance.

Een andere beroemde attractie is de Pozzo di San Patrizio, een put die getuigt van het genie van de ingenieurs uit de 16de eeuw.

De steegjes, de herenhuizen en de oude huizen, allemaal uit tufsteen, geven Orvieto een aparte atmosfeer die niet te vergelijken is met andere Umbrische steden.

We besluiten Castiglione del Lago aan het meer van Trasimeno te schrappen en door te rijden naar de camping in Montescudaio waar onze jongste dochter met smart op ons wacht. Ze is de afgelopen dagen geteisterd door een sprinkhanenplaag.

Umbrië zeker een mooie provincie van Italië met veel bezienswaardigheden en mooie oude historische gebouwen, met recht het groene hart van Italië, is zeker de moeite waard om een rondreis door te maken. Bevolking komt ons wat minder vriendelijk over dan die in Toscane. Maar misschien zijn wij wel een beetje bevooroordeeld omdat Toscane al 18 jaar onze favoriet is.

Groeten Ben en Anja

Van reisblog naar fotoboek